071-5142275 info@issoria.nl

Kwaliteit

Het kwaliteitskader palliatieve zorg Neder­land is ons uitgangspunt voor het geven van kwalitatief goede palliatieve zorg. Dit doen we allereerst vanuit onze missie, visie en kernwaarden. Het kwaliteitskompas van VPTZ Nederland helpt ons hier richting aan te geven.

MISSIE

Wij zien het sterven als een natuurlijk gegeven dat onderdeel uitmaakt van het leven,  waarbij tot op het laatste moment persoonlijke groei en ontwikkeling mogelijk is.  

Issoria biedt zorg en ondersteuning aan mensen zodat zij zich in de laatste fase van hun leven op eigen wijze kunnen voorbereiden op het naderende sterven,  zowel in het hospice als in de thuissituatie. 

Er wordt op professionele wijze aandacht geschonken aan de lichamelijke, psychische, sociale en spirituele aspecten.  

We hebben oog voor naasten en mantelzorgers, en bieden rouwondersteuning aan. 

VISIE

De behoefte van de gast en de cliënt is uitgangspunt van al ons handelen. 

Thuis: De vrijwilligers van Issoria bieden ondersteuning bij de cliënt thuis in hun vertrouwde omgeving. De inzet; aanwezigheid of waken, is met name gericht op de ontlasting van de mantelzorger zodat de cliënt niet alleen thuis is. De vrijwilligers passen hun kennis en ervaring op het gebied van palliatief terminale zorg toe waar nodig. Zij ‘ZIJN’ er; soms alleen in aanwezigheid, maar ook voor een goed gesprek, een luisterend oor. 

Hospice: In het monumentaal pand, gelegen in een serene omgeving, wordt op een open, sfeervolle en huiselijke wijze palliatieve terminale zorg en ondersteuning geboden. In afstemming met de gast, de naasten, vrijwilligers, coördinatoren, verpleegkundigen, de huisarts en andere externe professionals wordt passende zorg en ondersteuning geboden. De zorg is erop gericht de gast zo lang mogelijk de eigen regie te laten houden over haar of zijn leven en sterven. Als dat niet meer kan, wordt in overleg met de naasten invulling gegeven aan de zorg. We bieden zorg op alle levensterreinen zolang wij de veiligheid van de gast, vrijwilligers en verpleging kunnen waarborgen. Deze zorg is gericht op symptoombestrijding en comfort.  Afgestemd op de wens van de gast kunnen naasten een aandeel leveren in de zorg en worden zij ondersteund in het proces van afscheid nemen. 

Rouw: Net zoals leven en sterven bij elkaar horen is bij Issoria de aandacht voor het rouwproces verbonden met de zorg voor een goed leven. Daarom is er zorg vóór, tijdens en na het overlijden. We willen er zijn voor eenieder die daar behoefte aan heeft. Met deze houding willen we steun geven aan mensen met verlies. Vrijwilligers van Issoria bieden individuele rouwondersteuning en organiseren ontmoetingsgroepen.

 

Kernwaarden

De visie van Issoria is gebaseerd op een drietal kernwaarden:  Respect, nabijheid en professionaliteit. 

RESPECT –  De gast/ cliënt staat centraal: Ieder mens is uniek en waardevol, zowel in leven als sterven. Bij Issoria is iedereen welkom, waarbij de zorg wordt geboden vanuit een neutrale grondslag. We hechten waarde aan de wensen van de gast/ cliënt. 

NABIJHEID –  Liefdevolle nabijheid: Het dagelijks zorgdragen voor mensen die gaan sterven vraagt om liefdevolle nabijheid en aandacht. De bereidheid om open, begripvol en actief te luisteren. 

PROFESSIONALITEIT –  Het team: Een team van professionals; coördinatoren, verpleegkundigen, huisartsen en externe professionals biedt ondersteuning op basis van de behoefte van de gast/ cliënt. De vrijwilligers maken het team compleet, zij hebben een cruciale rol binnen de organisatie. 

 

 

 

De vrijwilliger: Issoria biedt een klimaat waarin iedere vrijwilliger goed tot zijn recht komt. De kwaliteiten van vrijwilligers worden herkend, erkend en benut. De geschoolde vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan het comfort van de gasten in het hospice en van de cliënten in de thuissituatie.  

Netwerk, kennis en ervaring: Issoria wil bijdragen aan de verdere ontwikkeling van kennis en kunde ten aanzien van palliatieve zorg in de laatste levensfase. Naast de scholing aan vrijwilligers en verpleegkundigen is Issoria lid van meerdere netwerkorganen. Ook worden er open dagen gehouden om de kennis, ervaring en beeldvorming van de door Issoria geboden diensten zichtbaar en toegankelijk te maken. Het uitdragen van de opgedane kennis naar zorgprofessionals, vrijwilligers en geïnteresseerden is een zich steeds uitbreidende taak van Issoria. 

 

Kwaliteitskompas

Bij VPTZ Nederland werkt iedereen iedere dag aan kwaliteit. Dat is de gewoonste zaak van de wereld. Het Kwaliteitskompas helpt ons hierbij. Het geeft het denken over en het werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang. En maakt kwaliteit inzichtelijk. Voor onze gasten/cliënten en voor organisaties waar wij mee samenwerken. Het Kwaliteitskompas is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om te kijken naar en te werken aan kwaliteit.  Het is een flexibel model ingericht vanuit de perspectieven relationele, professionele en organisatorische kwaliteit en passend bij de diversiteit van de leden van VPTZ Nederland. 

Reglementen

Voor een veilige omgeving heeft Issoria gedragsregels opgesteld voor allen die betrokken zijn bij de organisatie. Daarnaast is er een privacyreglement en wordt voor iedere medewerker een VOG aangevraagd. Issoria heeft een klachtenregeling opgesteld om betrokkenen de mogelijkheid te bieden om kenbaar te maken, dat zij niet tevreden zijn over de gang van zaken. Hier leest u er meer over: Klachtenregeling Stichting Issoria Hospice & Thuis.

 

 

STEUN ONS